I somras var jag och min skrivande kollega Karin Hylander uppe i Onsala och gjorde ett jobb åt Friluftsfrämjandet tidning. Ja, det går nog inte i tryck förrän nästa sommar nån gång, så bilderna därifrån får ni vänta på ännu ett bra tag. Men jobbet gick i alla fall ut på att paddla havskajak, något jag aldrig gjort förut. Men jäklar va kul det var! Aning nervöst förvisso, med i runda slängar 80000 i kameraprylar runt halsen, sittandes en decimeter ovan vattenytan i något som kändes som att balansera på en sån dära medicinboll ni vet. Men bålträning ska ju vara bra för kroppen, och det lilla äventyret gav helt klart mersmak. Ett par av mina fellow småbarnspappegrannar har pratat om att åka ut och dra lite aborre, grilla och tjöta skit nån kväll. Det har, tre år efter att den inte så väldigt storvulna idén myntades, ännu inte lyckats bli av. Men så idag lyckades vi i alla fall sjösätta varsin kajak, Erik och jag. Tanken var att paddla från Simlångsdalen genom Brearedsjön, vidare förbi Simlången, upp i Töddesjön och sen avsluta i Gyltingesjön. Och tillbaka igen. Men se redan i Simlångens övre del tog det stopp. Där hade nån driftig fan byggt en kvarn eller nåt med tillhörande fördämning, och den strida strömmen kände varken Erik eller jag för att bråka med. Och att kånka flytetygen över land var alldeles för långt och bökigt. Så det blev till att vända hemåt efter bara halva vägen, vilket i efterhand nog var lika bra, ovana paddlare som vi var. Galet fint var det ändå, med ljumma vindar och ravensburgpusselmotiv överallt runt omkring oss.
Undrar om man får in en kajak i carporten? Hmmm…..ImageImageImageImageImageImageImageImage

