I fjol råkade jag vinna en fototävling Getty images anordnade med en.. ska vi säga otraditionell bröllopsbild. Ja ni ser den här nedan alldeles strax. Nån fotosajt skrev om det hela, kanske det var Fotosidan, och där tyckte somliga att den borde raderats från minneskortet och andra att den var lysande. Själv tycker jag förstås att den är rätt bra, annars hade jag ju inte skickat in den, än mindre gett den åt brudparet.
Sedan ett litet tag tillbaka är jag med i nåt som heter Imagebrief. Det är en australiensk grej, som kopplar ihop bildköpare med fotografer. Nån kanske behöver en bild på en häst omgiven av människor i smittskyddsrymddräkter (jo, en sån önskan har jag faktiskt fått), och råkar man då ha en sån är det bara att ladda upp och casha in. Nu har jag ju inte cashat hem så väldigt mycket från det dära imagebrief, men det kostar å andra sidan inget att vara med, så varför inte lika gärna pytsa in bilder när man råkar hitta nåt i arkivet som kanske passar?
Hursomhelst, idag var det nån fototidning i England som eftersökte bröllopsbilder till omslaget för en kommande bröllopsbildsspecial, så jag tjongade in några stycken på vinst och förlust. Ibland får man backning på inskicken, till exempel om man inte orkat läsa igenom önskemålen och laddat upp en svartvit bild trots att det står att endast färgbilder önskas. Jag kunde inte annat än att dra på smilbanden när jag hittade ett mejl från australierna gällande min vinnarbild från ifjol. Den hade inte fallit i god jord, och ratades med den korthuggna motiveringen ”This image is blurred, out of focus, or poor quality”.
Ja, där ser man hur svårt det är med bilder. Vad är fint, fult, rätt, fel? Det någon höjer till skyarna kräks någon annan på…
Image

