En gång för länge sen, långt innan de gråa håren och vällingkräkfläckar på axeln gjort entré, höll jag på med bilstereobyggande. Ja, jag vet att det är rätt blöjraggigt och väldigt ohippt. Men faktiskt också väldigt kreativt och roligt att hålla på med, om än ganska kostsamt för en ostlageranställd 20-åring. Har man aldrig känt ett par tolvor med rejäla magneter få hjärtat att slå dubbelslag är det nog svårt att förstå lyckan i glädjen över att ha lyckats snickra ihop en välavstämd sjunde ordningens bandpassbaslåda. Har jag rätt?
I förmiddags blev jag därför väldigt glad, och nostalgisk. För även om det rimligen borde vuxit upp flera generationer unga killar (och tjejer) med billjudsintresse sen jag själv höll på är det ganska sällan man hör det dova dunket i 120 bpm utmed vägarna nuförtiden. Förmodligen för att bilarna är så helintegrerade och svårmekade att man liksom inte vågar ge sig på en dörrsida med sticksågen. Risken är ju överhängade att man får en airbag i ansiktet, eller nåt åt det hållet.
Var var jag.. Jo, jag var nere hos bilmekaren i byn för att sula om bilen, när Roger från Oskarström dök upp med sin blåa opelskåpbil. Eftersom hela kärran var full av diverse bilstereostickers räknade jag snart ut att killen fortfarande höll på med just billjud. Och om han gjorde! I skuffen satt bortåt tio extra bilbatterier. På min tid fanns det de som hade ett extra att driva slutstegen med. Men så hade också Roger lite mer kräm i sina grejer än vad som var vanligt 1993. Roger hade två slutsteg (vilket betyder förstärkare på svenska) om sammanlagt 12600 watt. I sin tvåsitsiga opelskåpbil. Alldeles bakom öronen i kupén satt två stycken 18-tumsbasar, som Roger lovade gick att skrämma upp i hiskeliga 152,8 decibel. Med lite finjustering av basporten skulle det nog gå att få upp ljudet ytterligare ett par decibel eller så, trodde Roger själv. För er som inte har koll på hur 153 decibel låter kan jag avslöja att det ungefär motsvarar två stycken jumbojetar som startar.
Inne i en tvåsitsig opelkupé.
Jag tror faktiskt inte du behöver tweaka den där basporten Roger….
Image

