Idag drog jag på mig lärarkoftan och for till Hylte. Där finns nämligen en krympande skara gymnasister som ska drillas i ämnet Fotografisk bild A. Jag har lite lärarerfarenhet från diverse kvällskurser för ett hundratal år sen, men noll och intet på pedagogikpoängkontot. Och eftersom kursen är helt ny på skolan får jag försöka trolla fram vederhäftigt undervisningsmaterial efter eget huvud. Med varierande framgång. På dagordningen idag stod porträttfoto, följt av lite photoshopkul på temat ”gör din egen warholbild”. Jag hade hittat en steg för steg-instruktion som vid flyktig anblick såg…. pedagogisk ut. Och så var ju tanken att de skulle använda bilderna de just tagit. Det var bara det att steg för steg-beskrivningen inte var fullt så lättbegriplig som jag trott. Ja den var rent av opedagogisk! Vilket fick till följd att ingen fick ihop någon bild (vilket också kunde tillskrivas krånglande datorer, glömda kablar och diverse andra mer eller mindre giltiga skäl) samt att jag fick ett par timmars kvällstjänst med att försöka bringa klarhet i warholmanualen. Är fortfarande inte riktigt säker på att jag fick ihop det ändå, men det ska bli spännande att se elevernas resultat nästa gång! Här nedan ses Elbyl i fejkwarholsk tappning, samt blixtrande porträttfotograförer (de fick ta några bilder med den förhatliga gröna rutan för att se skillnaden)

