Nu var det länge sen det var nån brandkårsutryckning, satt jag och tänkte för mig själv igår. Inte för att jag direkt längtar efter det, men de brukar ju ändå komma med någorlunda jämna mellanrum. Så ringde nallen ett par minuter i elva. Märkligt hur högt en telefon kan låta när man just är på väg in i drömmarnas värld. Nollåttanummer. Det betyder jobb. En lägenhetslänga i Gislaved stod i ljusan låga. Verkar vara en rätt bra brasa, sa redaktören på Scanpix. Gislaved. Fuck. Det är ju en timme bort och jag är… trött. Två minuter senare satt jag förstås i bilen på väg norrut. Branden i sig var inte mycket att skriva hem om. Ja, för alla de som bodde i lägenheterna var det förstås en rätt big deal, men fotomässigt var jag hopplöst sent ute. Släckta bränder i nattmörker gör sig helt enkelt inte på bild. Sen ville redaktören förstås gärna ha över bilderna innan han tog kvällen, vilket jag misstänkte redan när jag åkte hemifrån. Så jag hade med datorn. Fast inte den lilla, tunna och ack så viktiga sladden för att koppla ihop datorn med telefonen och världen utanför. Det var inte bra. Hmm. Redaktör Johan föreslog att jag skulle leta upp en Telia hotspot och köpa mig en stunds internetuppkoppling. Jorå, det funkar bra i teorin, men inte så bra i verkligheten visade det sig. Jag misstänker att farbror blå i Gislaved fick mer än ett samtal gällande en mystisk röd volvo som krypkörde omkring i sicksack genom byns centrala delar med en förare vars ansikte tycktes självlysande i en spöklik blåvit nyans. Det var jag som körde omkring med datorn i knäet och fiskade öppna nätverk. Men se i Gislaved smålänningar leva. Och det är inte bara om pengarna vi är rädda, utan även om bredbandet. Devisen sharing is caring gäller inte här, och efter en halvtimme kunde jag bara konstatera att jag kammat noll. Just som jag skulle till att styra hemåt, och dra på Johan en timmes oönskad övertid kom jag likt professor Baltazar på lösningen: om jag blåtandar över bilderna till telefonen kan jag mejla dem därifrån ju! Ofta har man svårt att tänka utanför den dära jädra boxen, men nån gång ibland så…
Idag åker jag till Höganäs och plåtar brandmän, sen är det förberedelsetid för min premiär imorron som gymnasielärare!

