Jag har aldrig varit mycket för Idol. Att se folk tolka andras låtar, oftast på ett mycket sämre vis än originalet, vecka efter vecka lockar inte alls.
Och sen ska den som vinner skita ur sig en egen platta innan tvpubliken tömt ram-minnet och helt glömt vem som trubadurade vad på den obligatoriska samlingsplattan.
Därför var det roligt att se när halmstadbördiga Mariette Hansson ställde sig inför juryn och körde en egen låt (häromåret, när det nu var). Ja, jag erkänner att jag följde Idol åtminstone lite grand det året. Man är väl lokalpatriot!
Numera försörjer sig Mariette, eller MaryJet som hennes artistalter ego heter på just det som hon gjorde framför juryn den där gången: sjunger sina egna låtar.
För länge sen fick jag låna en låt av Mariette till en av mina hemsidor och lovade då att plåta henne nån gång när det behövdes som tack för hjälpen. Och eftersom hon snart ska ut med en ny platta behövs det lite nya pressbilder och sånt. Givetvis blev jag jätteglad när hon mejlade häromveckan och undrade om jag hade lust att hjälpa henne med det.
Det blev några riktigt trevliga timmar i en härligt ruffig vindsvåning på Slottsmöllan. Improviserat som vanligt, men tror det blev rätt bra ändå. Maria Jumrukovska skötte sminket och Mariettes flickvän Alisa agerade iphone-dj för att få lite skön feeling i plåtandet. Och att idolfansen inte har glömt MaryJet märktes rätt väl när vi släntrade över Wallbergskolans skolgård och en hel hop fans kom skrikande för att få krama Mariette och bli plåtade ihop med henne.
Här kommer ett par knäpp från gårdagen, fler lär väl dyka upp så fort jag hinner. I eftermiddag gör jag årets sista bröllop.Wish me luck.

