I lördags kom jag hem från äventyret i norr med Greenpeace. Som tidigare nämnt kan jag inte visa bilder därifrån än på ett tag, men på Greenpeace hemsida finns nog en del för den som är nyfiken. Fast en liten detalj kan jag nog publicera ändå. Polisen däruppe i de mygginfesterade avkrokarna av Norrbotten visade sig vara oerhört proffsig, vänlig och… ja mänsklig. En av de manliga kollegorna hade på sig något jag aldrig sett på en polis förut: ett par pärlarmband, förmodligen ihoptotat av konstapelns dotter eller son. Bara en sån sak!

Soft snut

Tåget hem var SJ i en liten påse:försenat. Innan vi ens lämnat Luleå station var eländet 3,5 timmar efter schema, vilket ju i och för sig innebar att jag får HELA biljettkostnaden tillbaka. Igen! Samma sak på vägen upp, så nu har jag således tre långsjalar att åka tåg för! Ska bara se till att ha gott om tid att spela på innan jag bokar in nåt.
Innan vi klev på nattåget åkte vi buss från Haparanda till Luleå. En odramatisk resa till största delen, ända tills vi nästan var framme på slutdestinationen. Då fick chauffören trycka på hejdaren och göra halt mitt på E4:an. Framför oss satt nämligen en vimmelkantig uggla, oklart vilken sort. Förmodligen hade den slagit huvet i en vindruta eller nåt, och nu satt den där och himlade med ögonen. Någon hade ringt polisen, men innan de trevliga båtmössorna hann göra entré hade en rådig förbipasserande fiskat fram en bättre begagnad macdonaldspåse och trätt över huvudet på flygfäet och helt sonika lyft fågeln i säkerhet. Än en gång hade jag nytta av att ha kameran framme!
Nån halvtimme senare satt jag, lite smålullig på restaurang musikomat och tjongade iväg bilder till Scanpix. Som förstås jublade! Det är nämligen inte mycket som slår djur i knipa….

Detta bildspel kräver JavaScript.

 

 

