holländsk högerfot

Senast skrev jag om den vandrande holländaren jag stötte på i Mellbystrand. Jag utlovade härbärge i Åled, och mycket riktigt dök Stefan le Belle upp på lördagseftermiddagen. Dessförinnan deltog jag i bibliotekets femårsjublileum genom att agera levande bok(!) och svara på frågor om hur det är att jobba som pressfotograf. Mest intresse rönte inte oväntat min fina Nagaoka i körsbärsträ; en kameramodell de flesta aldrig sett förut. Givetvis fick man testa skynket över huvudet också för den rätta 1800-talskänslan!
Hursomhelst dök holländaren upp och följde med hem. En sväng på byn var förstås nödvändig, och det visade sig att både svensk öl och svenska tjejer stod högt i kurs. Stefan började sin vandring i Gibraltar i december, och räknar med att vara framme i Nordkap i slutet av augusti. För varje dag han är på luffen sponsrar ett antal människor med varsin euro, och för varje land han korsar trillar ytterligare pengar in. Insamlingen ska så småningom gå till en holländsk barncancerorganisation. Här kan man följa hans resa.

