Det här jobbet är inte som andra. Flexibilitet är ordet för dagen. I förmiddags stod jag i farstun och skulle just ge mig iväg på en barnfotografering i Unnaryd när Staffan på Scanpix ringer: Tjena, kan du jobba på stört? De har sett en varg på skolan i Mellbystrand. Shit, vad gör man? Ringer och bokar om barnplåtningen förstås! Lillkillen lär ju finnas kvar imorron med, men det gör garanterat inte vargen. Lyckligtvis var mamman en förstående sådan, så vi gör plåtningen en annan dag. Så var fanns vargen? Inklämd någonstans mellan havet i väster, E6:an i öster och Lagan i norr. Uppskattningsvis på ett ungefär 50 hektar stort område. Inte stort, men tillräckligt för en varg att hålla sig undan på. Jag och Fredrik på HP stod just och överlade taktiken som bäst när en gubbe i skåpbil kom körandes från Hökafältet. 500 meter därifrån hade han just plåtat vargen från sin bil! Ja, jag ska inte hålla på och bygga upp spänningen mer än så, för närmare ulven än så kom vi inte. Och ingen annan ur medieuppbådet heller, som väl var.
Sen ett tvärt kast in till tingsrätten i Halmstad där omhäktningsförhandling mot sextortyrkällarmannen i Vrangelsro väntade. Inte alls lika spännande faktiskt. Två timmars väntan på att videolänken från häktet i Göteborg skulle sluta trilskas, för att sen genast bli utvisad när den funkade och rätten beslutade om stängda dörrar. Men en videoskärmbild på en fredagstrött Silbersky är väl bättre än inget. Eller?
Slutligen en vända till Mellby igen för att leta upp Sveriges förmodligen minsta sommarstuga till försäljning. Vad sägs om 3 rymliga kvadrat för 175000? Japp, ni läste rätt: 3 kvadrat för 175 laxar. Vanvettsaffärer, säger jag bara.
Sen hände ytterligare en not every day-grej. En ensam vandrare dök upp på parkeringen i Mellbystrand, och frågade om jag visste om några boendemöjligheter i krokarna. Steven, som den holländske killen hette, var ute på en välgörenhetsvandring mellan Gibraltar och Nordkap. Nästan överallt hade han lyckats hitta folk, hotell och vandrarhem som erbjöd honom gratis boende. Så icke i Laholm. No wonder man, sa jag. You´re in southern Halland. People are very cheap around here and sleep to much with their mothers.
Sen erbjöd jag honom sängplats i Åled, men det får bli imorron eftersom kontraktet säger att han inte får lifta. Så vi får väl se om det dyker upp en skäggig snubbe med rygga här imon. Kan bli riktigt spännande!

Just det: imorron eftermiddag kan ni som vill få träffa mig och prata foto eller vad som helst på bibblan i Halmstad. Det är femårsjubileum för biblioteket, och det ska firas med en massa events. Mellan två och fem sitter jag nånstans på övervåningen, så hjärtligt välkomna!

