Apropå frilansfotografen Pontus Höök som Silvia flydde från i New York:

Året var 2005 har jag för mig, och jag sommarvikarierade på AB, när jag och reporter Karin Östman åkte till Värmland för att göra en story på tre ungdomar som tragiskt omkommit i en mopedolycka. När vi ändå var i krokarna passade vi på att leta oss fram till Svennis ställe för att se om han var  hemma. Det var han. Och Nancy med! När vi passerade förbi jättevillan i Björkefors var tränarlegenden som bäst ute i trädgården och strosade runt med bar överkropp, medan flickvännen kände av temperaturen i Övre Fryken, iförd svart hatt och stora solbrillor.
Nu började naturligtvis snålvattnet rinna i truten på oss kvällstidningsmurvlar. Här ska scoopas! Tilläggas ska väl att det här utspelade sig under den tidsperiod när Svennis var hetare än hetast.
Vi parkerade bilen och smög genom en skogsdunge intill och ålade sen, nu ganska fnittriga,  genom blåbärsriset tills vi kom upp på en kulle med utsikt över den erikssonska badviken. I samma ögonblick vadar våra paprazzooffer ut i det ljumma sjövattnet, allt medan jag låter kameran smattra för allt vad slutaren håller. Eftersom det är söndag och vi befinner oss i Värmland får 70-200-zoomen göra jobbet, trots att det egentligen hade behövts ett betydligt längre tele för att göra scenen rättvisa.
Mycket nöjda åtevände vi till basen på S. Lagerlöf spa för att fira med ett bubbelbad. Ett fett uppslag med en riktigt kornig bild blev resultatet i tidningen dan efter. Hittar jag den ska jag förstås visa den också. Någon dag eller vecka senare dök nedanstående tarm upp i dåvarande Anders Gerdins frågespalt. Fast nu var jag tydligen frilansfotograf, inte anställd. Det är fullt möjligt att chefredaktören inte hade koll på alla sommarvikarier på tidningen, men det hade å ena sidan inte varit jättesvårt att ta reda på. Men då hade han ju å andra sidan fått vidgå att det varit tidningen egen fotograf som ”smugit i buskarna”. Och det hade ju möjligen sett illa ut.Klippet nedan hittade jag av en händelse häromdan i en mapp med gamla grejer från mitt utrensade skåp på Hallandsposten. Lägligt, eller hur?

