Häromdan var jag i Mölle för att ta lite höstbilder. Jo, jag vet att det är vår, inte höst, men vädret påminde åtminstone om höst, och det var höstväder jag behövde till mina bilder. Jag hade just parkerat nere i hamnen och stod och funderade som bäst på vilken vinkel byn gjorde sig bäst ur när en rundhyllt herre kom släntrandes åt mitt håll.
– Hallau! Var kommer du ifrån?
Det är den typen av fråga som ibland ställer till problem, särskilt när den ställs till någon med kamera i högsta hugg.  Det brukar betyda att den som ställer frågan inte vill ha några bilder tagna just där och då. Men jag valde att inte gå till omedelbar offensiv och dra det där om offentlig plats och såvidare, utan förklarade hövligt mitt ärende.
– Jaha, jaja. Ja här får du i alla fall, säger mannen och räcker över ett fyrpack GodBiten mazariner.
Mannen presenterade sig som Ralf, frisör på orten. Och var det nåt jag behövde hjälp med eller undrade eller så var det bara att höra av sig.

Det var nog det konstigaste jag varit med om den här veckan. Fast väldigt trevligt med en personlig välkomstkommitté sådär en måndagförmiddag i Mölle!

Ralf, bjussar på mazariner

