…är det inte så ofta man får. Eller rättare sagt, de dyker faktiskt upp lite då och då. Problemet är bara att man (läs:jag) sällan eller aldrig kommer mig för att vare sig skriva ner eller genomföra dem. Jag skrev till exempel om den svenska tanten för ett tag sen, som hejdlöst duktige och ambitiöse Magnus Wennman hann före att göra fotobok om. Magnus tantbilder var en del av den portfolio han skickade in till POY, som idag visade sig belöna honom med ett award of excellence i den tyngsta klassen:Newspaper photographer of the year. Inte illa alls det!
Vad var det nu jag skulle komma fram till? Jo, just det. Här är en snubbe som fått en bra idé och genomfört den. Han har letat upp nutida barnbarnsbarn till gamla höjdare och plåtat dem på exakt samma sätt som gamla målade porträtt av anfadern. Till exempel Napoleon, för att nämna någon. Så himla …lysande helt enkelt!
Själv har jag inte alls varit kreativ idag, mest åkt runt och hävt i mig bryggkaffe här och var. En liten barnfotografering var enda skälet att lyfta kameran, och den gick väl sådär. Svinkallt och blåsigt och barn som slog sig, tjurade och inte alls ville samarbeta. Som vanligt när det gäller barn alltså. Nåväl, jag lovar att göra bättre ifrån mig i sommar, Karin. Vinteroveraller är så… ofotogenique.

Ja just det. Lägger med en liten vardagsbild på brandman i baddräkt och nyfiken svan. Från Nissan idag.

