I morse gick solen upp förmörkad. De som hade fri sikt mot horisonten bör ha sett en liggande solskära stiga över horisonten vid niodraget i morse. Det var säkert häftigt. I Åled maxade vi istället molntäcket så dags, så att även granarna på andra sidan dalen höljdes i dimma. Precis som vanligt när det vankas astronomiska fenomen av rang alltså. Senast var väl när persiderna strök över himlen i… var det augusti? Igenmulet, som vanligt. Och inte hjälper det att åka över hela jordklotet, ånä. 2009 flög jag och skrivande kollegan Mia Sahl till Shanghai för att få hakesläpp till samma fenomen som dvaldes i dimma över Åled i morse: en solförmörkelse. Gissa vädret?Jojomän, helmulet. Först var det ljust, sen blev det kväller på en gång. Sen blev det ljust igen. Nu hade jag haft förmånen att få se en obeslöjad förmörkelse över Turkiet några år tidigare, så jag visste så att säga vad jag missade.

Men varför åka över halva jorden för att se nåt som går att se härifrån?Därför att nästa totala solförmörkelse inträffar över Sverige år 2126, och det ska till väldigt mycket yoghurt för att man ska hänga kvar till dess. Eventuellt kan mina blivande barnbarn se den om inte starren blivit för illa vid det laget, eller någon annan åldersrelaterad sjukdom.
Just det, total solförmörkelse ja. Det är grejer det. Jag tänker inte öda tid på att ens försöka beskriva det. Själv höll jag på att både få dåndimpen och göra i brallan där jag låg på en bergsknalle i öknen utanför Konya med fyra kameror inklusive videodito och tvåhundra galna tyskar runt mig när månen slukade solen och det gick från fullt dagsljus till natt på tio sekunder. Nånstans har jag kvar bilderna därifrån, även om de förstås inte alls gör saken rättvisa. Om ni någon gång råkar hamna i närheten av en total solförmörkelse: gör er omaket att ta er till totalitetszonen (som bara är  tio mil bred men kan vara kanske tusen mil lång). Ni glömmer det aldrig, jag lovar.
Här kommer i alla fall några bilder från Yangshan islands, Shanghai, där jag senast riste knytnäven mot fluffet ovan mig.

Detta bildspel kräver JavaScript.

