Herrejetocka, just nu är det så mycket att göra att jag knappt hinner blogga! Bra för mig förstås, synd för alla er som jag ju vet knappt kan bärga er till nästa inlägg.
Gårdagen blev en lång arbetsdag, märkligt nog helt och hållet i Falkenberg med omnejd. Två gig åt ATL (varav ett inkluderade inmundigande av julbord) och ett intressant jobb för Dagens Arbete. Till råga på allt hade syrran från utposten i Lagos bett mig åka och köpa en barnvagn, hittad på blocket i Falkenberg, den med. Bra när man kan kombinera saker och ting!
Julbordsknäcket var en riktig utmaning. Nästan tvåhundra bönder hade fyllt bygdegården i Abild till bristningsgränsen. Om det var för att lyssna på paneldebatten kring lantbrukets framtid, bjudjulbordet eller möjligen snapsen därtill som lockat folk ur stugor och ladugårdar är jag inte rätt man att avgöra, men helt klart är att ljussättningen lämnade en del i övrigt att önska. Åtminstone ur den utsände fotografens synvinkel sett. Om jag säger iso 4000 och 1/8 s så hajar åtminstone de fotokunniga av er att det var… mörkt. Och inte var det bättre på scenen, där huvudpersonerna satt. Nädå, lika mörkt, plus spotlights rakt uppifrån= vita pannor och svarta ögonhålor. Men så kom jag på att jag hade min goa lilla elinchrom quadra batteristudioblixt med bikakeraster i skuffen på bilen. Ut och hämta, och genast blev det betydligt roligare att plåta. Se nedan.
December är tävlingsmånad för oss fotografer. Ute i landet träffas kollegor för att rådbråkas över vad som ska skickas in till vilken tävling. Inte sällan krävs det flera sittningar innan guldkornen vaskats fram och rangordnats. I förmiddags tog Roger och jag oss an den delikata (?) uppgiften att välja ut våra bidrag. Det gick fort. Tror vi stannade stoppuret på strax under halvtimmen, och då var vi klara med båda. Så många bilder på ett år. Så mycket skräp. Tvi vale, det är inget roligt att gå igenom tolv månaders klåperi, det är ett som är säkert. Med mycken möda fick jag ihop kanske fyra singelbilder och ett reportage. Roger ungefär samma. Jag kan rekommendera ett besök på World Press Photos sajt när deras bedömning av ungefär 45000 bilder startar i början av året. De kör med livejurybedöming, vilket innebär att de har en webcam uppsatt som visar filmduken där alla bidrag passerar förbi. Samtidigt hör man juryn säga ”IN” (vilket betyder att bilden gått vidare till nästa omgång), eller ”OUT”. Vad det betyder får ni räkna ut själva. Det är väldigt mycket Out i den tävlingen.
Imorron ska jag knyta ihop säcken på Pensionsmyndigheten och plåta de som lyckades smita undan vid förra mugshotsessionen. Det blir nog inget till Årets bild därifrån heller.

