Ja, jag har varit helt värdelös på att uppdatera bloggen de senaste dagarna. Det medges villigt. Och inte har jag direkt nånting att skylla på heller mer än jobb, blöjbyten och snöskottning.
I veckan som gick besökte jag Ljud och bildskolan i Halmstad, där min kompis Magnus är fotolärare. Tanken var väl att ge eleverna inblick i hur en frilansfotograf jobbar, och kanske även ge lite tips på hur man kan hitta uppslag till bildreportage. I vilken mån jag lyckades nära spirande fotografdrömmar hos ungdomarna har jag ingen aning om, bara att jag till nästa gång ska se till att SPARA MATERIALET så att jag slipper lägga två dagar på att tänka ut vad jag ska visa och säga. Här kan ni läsa mer på Magnus egen blogg.

Dan därpå vankades det grupp-porträtt åt Region Halland.  Jobbet fick jag som tredje man sedan två föregående kollegor inte pallat åta sig det hela. Femton personer i tre olika konstellationer, gärna ”lite roligare” än bara vanliga rätt upp och ned-bilder. hmm, inte lätt. Dessutom skulle de gärna uttrycka vad de jobbar med, dvs brobyggande, stödverksamhet och sånt. Inte lätt alls. Slutligen beslutade vi oss för att köra lite akrobatik och låta folket bygga mänskliga pyramider i brottarlokalen i Halmstad arena. Det gick väl sådär att få pyramiden att se snygg ut, människorna avslappnade och kläderna välsittande på en och samma gång. Men det blev okej till slut. Bättre blev det tyckte jag när vi testade lite ”stjärnformation”, liggandes på golvet. Har vi sett den förut? Japp, men så är det också väldigt lite nytt under solen över lag i bildernas värld.

Igår blev det så äntligen lite nyhetspuls för hemmapappafotografen. Dessvärre tack vare andras olycka, vilket det ju ganska ofta är när det hettar till. En skidåkare hade träffats av en förlupen kula under älgjakt, och det tände förstås Aftonbladet på. Lagom rund under fötterna efter god middag med tillhörande vin fanns ingen annan råd än att ragga skjuts av vänlig granne Johnni, som efter urdrucket kaffe och uppäten kaka gränslade v50:n med fotografen sittandes shotgun. Vart? Väster om Ljungby. Ja, om vi tar en ruta om 50×50 km ”väster om Ljungby” så hade vi 2500 kvadratkilometer att skanna av. Det är inte ens en nål i en höstack eftersom vi inte visste vilken höstack vi skulle leta i! Så vi tryckte på hejdaren i höjd med Vrå och upprättade sambandscentral hos Mona och Mattiasi Vrå, där vi gentilt nog serverades både kaffe och fem sorters kakor.
Någon vidare info i fallet gick däremot inte att uppbringa, trots att vi ringde i stort sett alla vi kände i hela Ljungby kommun. Och det är ganska många.
Vid halv två i natt ringde bladet igen och hade fått reda på var olyckan inträffat, men jag hade inte hjärta att köra upp min körsven en gång till.
Dagen idag ägnades åt fortsatta efterforskningar, vilket till slut gav ganska gott resultat. Antar att det hela presenteras i tidningen imorron.
Märkligt dock att jobba nästan en hel dag som fotograf utan att ta en enda bild (förutom den på Mona och Mattias då förstås)

Detta bildspel kräver JavaScript.

