Framkallade som sagt ett par rullar pressad Tri-x igår, som suttit laddade i min fina gamla Hasselblad x-pan. För er som inte vet vad det är för slags kamera kan jag avslöja att det är en analog småformatskamera som tar bilder i panoramaformat. Varje knäpp exponeras alltså över två vanliga filmrutor, och bilderna blir således dubbelt så breda.  Inte alltid jätteanvändbart, men kul när man får till det. När jag väl gick igenom rullarna upptäckte jag att åtminstone den ena suttit i över ett år i kameran, och slogs av hur det faktiskt kunde vara på den gamla analoga tiden. På en och samma rulle fanns hela årets höjdpunkter med: påsk, midsommar, jul, nyår och ett par födelsedagar. Det moderna digitala ”spray-and-pray” är inte enbart av godo. Eftersom det i praktiken finns ett oändligt antal filmrutor i kameran blir varje knäpp mindre genomtänkt än förr. Å andra sidan har man ju råd att chansa, och missar därför  färre ögonblicksbilder. Bra att ha bådadelar, således! Här kommer lite bilder från mina båda rullar, som varit med i både Montana och Nigeria. (och klarat rätt många röntgengenomkörningar….)

Detta bildspel kräver JavaScript.

