Vi har en kissekatt som heter Sigge. (Ja, jag vet att det är urstrist att läsa krönikor och bloggar om folks kattkräk, men det enda jag hade i jobbväg idag var reklamfoto på en livsmedelsaffär och tro mig, det hade varit ännu tradigare att läsa om) En helt vanlig bonnkatt alltså, grå med vita strumpor. Idag såg han ut att ha fått nåt i ögat, ja typ som ett gäddfjäll som fastnat i ögonvrån, för att citera sambon. Men gäddfjället satt fast i Sigges öga, och verkade faktiskt som att det hörde till kattens ordinarie utrustning, fast i trasigt skick. Kunde det vara det inre ögonlocket som fått en smäll eller nåt? Jag sökte på katt+inre ögonlock+sjuk tror jag det var (katt+öga+gäddfjäll hade nog inte gett så många träffar) och fick en diagnos. Blinkhinneframfall. Se där, ett nytt ord för er att nyttja i alla möjliga och omöjliga sammanhang!
Nu tror jag i och för sig inte att det var det som var felet, men ett roligt ord var det ändock. Får väl ge kissen ett par dar innan det bär av till veterinären och gör av med månadslönen.

När jag var i Nigeria fick vi besöka ett Eruobodo House, ett barnhem för handikappade, föräldralösa barn. Framtiden såg väl inte jätteljus ut för många av dem, men Ebunoluwa foundation gör ett fint jobb med att ge dem en meningsfylld vardag. Jag plåtade lite grand i förhoppning att bilderna skulle kunna komma till användning på något sätt. Och nu har jag faktiskt skickat iväg en beställning på några hundra julkort med en av tjejerna från hemmet på framsidan, vilket ger organisationen möjlighet att använda de pengarna till nåt kul åt barnen istället. Inget stort bidrag, men bättre än inget. Det känns jättebra att någon gång kunna göra verklig nytta med sitt yrkeskunnande.

