Jag börjar få rätt bra rutin som privatspanare nu. I betydelsen att jag inte fått skallen inslagen än, i alla fall. I förmiddags ringde Aftonbladet och kommenderade ut mig. Givetvis kan jag i vanlig ordning inte avslöja vad det handlade om, bara att jag satt och tryckte i bilen (ja, den illröda V50:n med ”fotografhalmstad.se” tryckt på hela kofångaren bak) i ett par timmar med teleobjektivet monterat och blicken fixerad vid ett ställe där en ful fisk förhoppningsvis skulle dyka upp. Det är inte jätteroligt med såna stake out-jobb faktiskt. I timmar händer ingenting och sen, om man har tur, händer allt på några sekunder. Risken är förstås att fotografen vid det laget inte riktigt längre är på hugget utan missar själva grejen. Idag missade jag inte nånting dock, mest för att det inte hände nåt att missa.
Eftermiddagen ägnade jag åt att plåta spa i Båstad. Vädret var perfekt med en riktigt fin solnedgång, så det blev rätt bra. En hel sälflock simmade dessutom förbi, vilket förstås var extra roligt. Tyvärr för långt ut för att fastna på bild dock.

