Puuh, lång dag idag. Först flänga Göteborg runt för att plåta entreprenadmaskiner i arbete. Precis som spännande som det låter. Hade dock med duktiga praktikanten Lisa, som går medieprogram i Borås. Läser du det här Lisa så kan jag berätta att jag skickade med dina bilder från den där trappan. Hoppas de kommer med!
Sen full fart hemåt för att hinna till tinget och plåta av en förundersökning. Låter säkert konstigt, men när du ser bilder i kvällstidningarna som det står Foto:Polisen under, är det sannolikt en plåtis som jag som varit ute och plåtat av polisens bilder. Oftast inte alls särskilt trevligt, med närgångna bilder på mordoffer och annat elände. Nästan hemkommen med två yummy sockerbullar väntandes i en påse jämte mig ringer bildredaktören och undrar om jag kopierat hela förundersökningen. Eh, nä, den var tjock som tre ikeakataloger ihop.
– Men den måste vi ha!
Handbromsvändning så halva vaniljfyllningen åkte ur bullarna och tillbaka således, där en synnerligen tillmötesgående Simon mötte med en varm lunta nykopierad förundersökning i näven. – Du har händelsevis inte en fax, undrade jag?
Visst hade de det, och jag behövde inte ens faxa själv, utan det fixade Simon (förmodligen inte hoppandes jämfota av glädje, men ändå).
Och väl hemma hade inte kaffet hunnit kallna!
Göteborgsbilderna ids jag inte ens visa, och förundersökningen är av naturliga skäl inget att se den heller. Så det får bli två andra idag. Först lyckan av att vara pappa: när ens dotter möter en i dörren efter en lång arbetsdag. Sen en bild från förra hösten när jag och reporter Hanna följde med Jonas till Polen där han fick sina ögon lasrade. Här en bild från hotellet när Jonas just blivit utsatt för Luke Skywalker och satt på skyddskåpor för ögonen för att inte riva upp hornhinnan i sömnen. Najs!

Just det: kom just ihåg en grej apropå Jonas ögonoperation: den lyckades inte helt första gången, utan Jonas fick åka tillbaka för ett nytt ingrepp. Väl fastspänd och bedövad på britsen började kirurgen böka runt i ögat, när han plötsligt utbrister Kurva! Kurva! Kurva! (med reservation för stavningen). Jonas har vid det här laget hunnit snappa upp ett och annat polskt ord, och som det ju ofta är lär man sig de fula orden först.
På polska betyder kurva hora.
Att Jonas blev hyfsat skakis där han låg utan att kunna påverka ett jota av vad dr polski hade för sig i hans synorgan, är väl nästan överflödig info va? Slutet gott allting gott dock, och nu har Jonas falksyn.

