På torsdag åker syrran, hennes man Andreas och jag till Lagos. Kanske. Eller så blir det på fredag. Eller på måndag. Eller nån annan dag. Den nigerianska byråkratin lär inte kamma hem några nobelpris i kategorin effektivitet och framförhållning. På lördag har jag en bröllopsfotografering i Halmstad inbokad, men i nuläget känns det av förklarliga skäl minst sagt osäkert om jag ska kunna infria det åtagandet. Så jag ringde det synnerligen obekväma samtalet till Malin för att berätta att jag inte kan plåta deras bröllop om en vecka, men att jag ordnat en (mer än) fullgod ersättare. Naturligtvis blev Malin mindre nöjd, men lovade att kolla på min kollegas hemsida. Dan efter ringde den blivande bruden för att berätta att de kunde tänka sig att bli plåtade en annan dag, bara jag det blev jag som tog deras bilder. Hur ofta händer det, att ett brudpar väljer att ta sina bröllopsbilder en annan dag för att få just den fotograf de bestämt sig för?  Snacka om komplimang! Och faktum är att jag tror det kan bli till och med bättre bilder än om de togs på bröllopsdagen. Ingen stress eller nervositet, ingen präst som står och väntar, valfri tid på dygnet (=gryning eller sen eftermiddag när solen står sådär härligt lågt på himlen). Och så ett brudpar som mer än gärna vill ha en… dynamisk backdrop. Ja det här blir nog bra, det är jag säker på. Givetvis kommer bilder här när de väl är tagna.

Innevarande dag har till hälften spenderats med total makeover för min del. Min frisör Annie ringde häromdan och undrade om jag kunde tänka mig att vara hårmodell åt henne. Javisst, I´ll try anything once. Sagt och gjort, i morse tog jag plats i klippstolen för enochenhalv timmes misshandel med hårfön, stålkam och puderdosa. Vågor i håret skulle det bli. Annies chef och Annie kom nästan ihop sig över hur djupa de där vågorna egentligen skulle vara, men till sist kom de överens. Tror jag. Sen iväg till stekarekiperingsstället Paparazzi och lån av diverse färgglad ekipering. Sen plåtning på hotell Scandic. Tror resultatet kommer finnas till närmare skärskådning och förlöjligande i nästa nummer av Image magazine. Samt i Lockcenters kundtidning, om nu nån har tillgång till den och orkar ödsla tid på att bläddra fram Anders i Björkenäs med vågor i håret.

Just det, har jobbat lite med. Reklambilder för Halmstad Arena igår, musikal på scenen, men jag var mer fokuserad på hur stolsraderna gjorde sig i lokalen. Är ändå inte mycket för när folk ska brista ut i sång i tid och otid.

Detta bildspel kräver JavaScript.

