När min lånetelefon ringer (jag har lånelur eftersom Nokia ständigt misslyckas med att laga min E52 som nu är paj för tredje – och sista – gången) drar vibratorn igång någon halvsekund innan själva ringsignalen. Det är bra när Aftonbladet ringer vid fem i fem på morronen. Man får liksom en liten klapp på kinden innan SonyEricsson-signalen brutalt sparkar en ur sängen. Oftast när det är nattjobb är det bara att ställa in autopiloten på Andersberg och dra så fort etanolskutan håller. Men idag var det i Hyltebruk några gangsters skjutit skarpt. Mot polisen dessutom. Med automatvapen. Alla ingredienser för att kvällspressen ska tända på alla cylindrar med andra ord. Varenda gång Aftonbladet ringer nattetid har jag lovat mig själv att ta för vana att plocka ihop ett actionpack att ha redo i farstun. Reflexväst, regnkläder, stövlar, vatten, kontanter, dator med kortläsare och mobildong, spänningsomvandlare 12 till 220 volt, 400-gluggen, enben. Och kanske lite andra pryttlar som kan vara bra att ha för hårda nyhetsjobb i obygden. Och varenda gång det ringer irrar jag yrvaket runt och rafsa ihop allt från strumpor på fötterna till batterier i blixten. Varenda gång samma visa. Nåväl, nån gång ska jag kanske lyckas ha allt redo för rock´n roll. Fast troligtvis inte.
I den arla morgonstunden hade faktiskt inte någon annan media lyckats hitta till brottsplatsen, vilket förstås var bra för mig. Några snabba knäpp på avspärrningar med poliser i båtmössa framför, sen hem och skicka bilder eftersom modemet inte följt med (trodde jag, men sen hittade jag det i jackfickan. Typiskt!) Hann precis svepa sista slurken frukostkaffe när bladet ringde igen. Flyktbilen hade hittats nånstans i Burseryd! Iväg igen, och med inte så lite tur och hjälpsamma lokalkollega lyckas jag hitta rätt. Utan guidning hade det varit helt omöjligt att hitta, så långt ut i bushen stod den utbrända Saaben. Den här gången var alla grejer med och på rätt plats, så efter att ha hittat täckning för det mobila bredbandet fick jag iväg bilder innan nån annan fått det. Gött! Såna här nyhetsjobb handlar i mångt och mycket om att vara snabbast iväg med sitt material. Förutom då att lyckas få några bilder att skicka, förstås.

Apropå mobilt bredband: Man undrar hur Telia tänkte när de klurade ut hur det där skulle funka. Eftersom jag använder min dong ganska sällan har jag ett kontantkort monterat i den. En dygnssurf kostar 39 spänn och laddas enkelt via internetbanken. Jag hade laddat kortet, det visste jag, men lyckades ändå inte få skiten att funka. För en gångs skull var det en tid på dygnet när kundsupporten faktiskt hade öppet, och jag förklarade både stressad och irriterad mitt problem. Att jag laddat kortet för ett par veckor sen, men inte aktiverat det och således inte använt upp pengarna på det.Det var bara det att kortet aktiveras så fort jag betalar in de 39 pistolerna! Kontantkort till mobila bredbandet funkar alltså inte som sin motsvarighet i mobilen. Men. Vänta nu. För att kunna använda bredbandet (som ju sannolikt används mest av folk i sommastugor, i segelbåtar, i skogen med mera.Överallt utom hemma) måste jag kunna logga in på internetbanken för att ladda kortet. Men jag kommer ju inte in på internetbanken utan att ha bredbandet igång…. Någon på Telia har inte tänkt riktigt hela vägen, va? Så korkat att man blir alldeles matt.

Stor kontast till de hårdkokta gangsternyheterna i smålands skogar när lilla familjen Eklöf-Persson kom på besök så vi fick träffa Klara för första gången. En liten sötnos, om än en väldigt trött sådan. Som ju bäbisar oftast är. Nova och Nicke fann varann omgående, snustruten till trots.
Imorron bär det av till Bordershop på affärsresa, så att säga.

Hörs sen!

Detta bildspel kräver JavaScript.


