Trodde ni min lilla fotokurs var slut redan? Ånä, inte riktigt än. Idag tänkte jag vi skulle testa panorering. Alltså följa ett rörligt motiv med kameran samtidigt som man trycker på avtryckaren. Den som någon gång testat lerduveskytte vet precis vad det handlar om, att försöka få en så jämn rörelse som möjligt för att öka träffsäkerheten. Jag tänkte visa lite bilder på olika exempel. Själva grejen är att använda lång slutartid för att få till lagom mycket rörelseoskärpa, vilket får bilden att se actionladdad ut. Och den långa slutartiden kan man få till antingen genom att sänka kamerans isotal till ett lägre värde (vilket gör att slutaren måste stå öppen längre tid för att bilden ska bli rätt exponerad), eller minska slutaröppningen för att på så sätt förlänga slutartiden. Vad är då rätt slutartid för panoreringar? Ja det beror på hur snabbt ditt motiv rör sig. Plåtar du till exempel ett STCC-lopp kanske det räcker med 1/100-dels sekund för att få lite fartkänsla på bilarna. Är det en dam med rullator måste det kanske till en tiondels sekund för att damen ska få ”fartränder”. Bilderna här nedan är från gårdagens match mellan HBK och Fulham på Örjans vall, där jag experimenterat med tider runt 1/60-del. Räkna med MÅNGA misslyckade bilder. Ja, de flesta blir faktiskt skräp. Men då och då får man in en fullträff som blir riktigt cool.Så hur gör man rent praktiskt?
Ställ kamerans autofokus på följande autofokus (på canonspråk heter det AI Servo och Nikon har garanterat något liknande). Kolla i manualen om du inte hittar den. Nu låser fokusen sig inte när du trycker ner avtryckaren, utan fokuserar om så fort motivet (eller kameran) rör sig.  Har du den mittersta fokuspunkten aktiv (den röda rektangeln mitt i sökaren)innebär det att du inte kan komponera enligt gyllene snittet eftersom kameran ju fokuserar på whatever finns mitt i bilden. Ställ i så fall om till någon av de andra fokuspunkterna.
Nu gäller det att försöka hålla motivet kvar på samma ställe i sökaren, trots att det rör sig. Detta är inte lätt, och kräver mycket träning och många exponeringar för att eventuellt blir bra. Se till att kameran står på ”automateld”, så att den tar flera bilder i följd när du håller avtryckaren nere. Stanna inte upp i rörelsen när du trycker av, utan följ hela tiden motivet i rörelsen.
Lite alternativ till den vanliga panoreringsoskärpan kan vara att hålla kameran stilla på huvudmotivet, som är orörligt, och låta en rörlig omgivning bli suddig. Kan bli mycket effektfullt och garanterat enklare än att panorera själv. Ställ in en lite längre slutartid, mellan 1/30 och 1/2 sekund kan vara lagom, ta ordentligt stöd (eller använd stativ) och håll andan medan du försiktigt kramar av exponeringen. Skytteteknik, åter igen.
En tredje väg är att använda kamerans zoom under exponeringen för att skapa en rörelse i bilden. Använd med måtta, eftersom det kan bli ett rätt tröttsamt manér annars. 

Detta bildspel kräver JavaScript.

Annonser