För er som händelsevis inte tumlat ur sängen  eller av annan outgrundlig anledning INTE satt klistade vid radio Halland strax efter åtta i morse och därmed missade världens kanske kortaste fotokurs kan det hela höras i ständig repris här. Kul att få dela med sig av förvärvad eventuell kunskap på det sättet, om än lite nervöst med direktsändning.
Blev sen väldigt glad när jag bläddrade i senaste numret av Kamera & Bild, vars årslånga tävling Grand Prix håller på för fullt. Min gamle fotoklubbvän Per-Åke i Ljungby tyckte vi borde bilda lag och delta med lite bilder. Å det verkade ju kul. En tredjeplats blev det härom månaden och när jag som sagt bläddrade i senaste blaskan tyckte jag månadens vinnarbild kändes väldigt välbekant. Och visst var det mitt porträtt av Beau (amerikansk version av Bo), ung cowboykille i Saco, Montana som knep förstaplatsen. Riktigt skoj! Bilden ser du här nedan, vilket osökt för oss in på dagens lilla lektion.

Juli månads vinnarbild, Kamera & Bild grand prix

Det där med komposition och innehåll är nästan en egen vetenskapsgren. Om det nu inte vore för att det är en synnerligen ovetenskaplig, högst subjektiv disciplin som i hög grad hänger på betraktaren. En totalt misslyckad bild kan slå an känslor hos någon eftersom den väcker känslor, minnen, associationer eller något annat som för just den betraktaren gör det till en stark bild. Trots att den egenligen är kass.
Men finns det inte några regler då? Jo visst gör det det. Och den enklaste och kanske mest kända kallas gyllene snittet. Följ den och din blir bra. Eller åtminstone lite bättre. Vad är då detta? Så här funkar det: Ta en bild, vilken som helst. Dela upp bildytan i tredjedelar, både på längden och tvären. Du bör då få två horisontella linjer och två vertikala. Ok? Där linjerna korsar varandra vill du placera ditt huvudmotiv, vad det än är. Varför? Ingen aning, men redan de gamla grekerna visste att just de här fyra skärningspunkterna gör nånting med harmonin. Testa själv vettja! Eller titta på hur bilder i almanackor, fotoböcker, reportage etc är komponerade och du kommer sannolikt snart att se ett mönster. Givetvis finns det många andra sätt att komponera en bild på för att resultatet ska bli lyckat. Tro bara inte att noga uttänkt komposition gör din bild bra, om den inte har något innehåll. Jag tror det är därför jag har lite svårt för naturfoto (egentligen mer vad gäller utförandet än att titta på) eftersom det så himla lätt blir ett vackert vykort utan djupare innehåll än så. En bra bild för mig är en bild som ställer fler frågor än den ger svar. Ju fler bottnar desto bättre. Men DET, mina vänner, är vanvettigt mycket svårare att lära ut än komposition och kamerakunskap eftersom det helt bygger på dina egna erfarenheter, fantasi, bakgrund och annat som är svårt att mäta och väga.

Det var nog allt för idag, tror jag. Ursäkta de rätt undermåliga bildexemplen, som helt enkelt beror på att jag inte har för vana att spara mina misslyckade bilder (och de är många, tro mig) utan bara de som funkar. Därför är de flesta bilder i den här kursen tagna ad hoc,  enkom för att exemplifiera just det jag tjötar om för tillfället.

Rätt placerad Klas

Mindre lyckad placering

