Ja, då kör vi väl igång. Sommaren är väl sannolikt den årstid då det tas flest bilder. De allra flesta oskarpa, felexponerade, taskigt komponerade eller bara trista i största allmänhet. Varför det då? Kamerorna är ju så fina idag så att alla kan ta fina kort. Eller? För den som till äventyrs inte känner till det är kameran bara en maskin som snällt gör som den blir tillsagd att göra. Kameran tar inga bilder, det gör den som trycker på knappen. Och ja, standarden på gemene mans kamerautrustning har förmodligen aldrig varit högre än idag. Men att som de allra allra flesta med systemkamera gör, nämligen kör på helautoläge utan att ha en aning om hur kameran funkar är ungefär som att köpa en porsche för att rulla ner till brevlådan och hämta tidningen. Eller nåt. Tänker du köra helautoläge på din nya, fina canon eller nikon:köp en pocketkamera istället. Samma funktion till lägre pris. Den får dessutom plats i fickan.

Lektion ett, således: LÄR DIG KAMERAN!
Ja, jag vet att det är skittråkigt att läsa manualer, och jag hatar det lika mycket som du. Men den här punkten går inte att komma runt, tyvärr. Ofta får man numera med en lite mer matig instruktionsbok med bildexempel av typen ”så tar du porträtt i kvällsljus”. Och får du inte med nån sån så finns det garanterat på både bibblan och i bokaffären. Eller ännu bättre: gå en kvällskurs! För varför lägga femtusen spänn (minst!) på nåt som du ändå inte kan använda ordentligt? Jag lovar, när du väl börjar haja hur slutartiden relaterar till bländaröppningen blir det så mycket roligare att experimentera med inställningarna.

Eftersom lektion ett inte innehåll några bildexempel och därför var ganska tråkig går vi vidare till
Lektion två direkt. Eftersom det är sommar, och på sommaren flödar det (förhoppningsvis) av sol kan det vara bra att veta att sol inte är så bra alla gånger. Jag tänker på alla brudpar som jublar inför fotografen när himlen är knallblå och solen strålar obevekligt över både de lyckliga tu och fotografen. Usch.
Mitt på dagen är ljuset alldeles för hårt för att kameran ska kunna registrera både skuggor och högdagrar (de ljusaste partierna i bilden). Antingen blir det som ligger i skugga (till exempel ögonen som skuggas av ögonbrynen) för mörkt, eller så blir det som ligger i sol för ljust. Hur göra? Man kan slå på blixten, som i det här sammanhanget används för att minska kontrasten. Den ökar ljusmängden i de mörka partierna så att hela bilden hamnar inom kamerans användbara område.
Men det är inte alltid man har blixt med sig, och den inbyggda ger ärligt talat inte speciellt snyggt ljus ifrån sig.
Alternativet är att söka sig till skugga. Flytta in både dig själv och personen du tänkt plåta till exempel under ett träd, i skuggan bakom ett hus, en dörröppning. Varsomhelst dit inte solens strålar hittar. Se bara till att bakgrunden inte ligger i full sol, för då finns risken att kamerans ljusmätare luras och det egentliga motivet blir underexponerat. Krångligt? Närå, testa gärna själv! Får du nåt bra så mejla mig gärna vettja så lägger jag ut dem här på bloggen.