Idag var vi på stan för att mäta och väga lilltjejen, som fortfarande vräker i sig mat som om varje måltid vore den sista. Rökt lax, kapris, oliver, heta thaigrytor – allt försvinner in i gapet med en häpnadsväckande fart.
När jag ändå var bland folk – här ute på gräddhyllan är det inte så mycket folkvimmel på byn och man säger så – tänkte jag passa på att plåta lite arkivbilder till bildbyrån jag är med i, 99 bilder. En större kund har specifikt efterfrågat bilder av vanliga människor som gör vanliga saker. Alltså folk som väntar på bussen, knyter skosnören, handlar frukt på torget, badar i havet, ja ni fattar. Men jäklar vad svårt det är! Har jag ett specifikt mål med bilderna, att de ska användas i den eller den artikeln, har jag inga som helst problem med att plåta och tjöta med okända människor. Men att ta en bild, helst i smyg eftersom ögonblicket ju försvinner om jag först ska gå fram och presentera mig etc, som jag inte vet vad den ska vara till är toksvårt. Och ska bilden kunna användas i kommersiella sammanhang är ett skriftligt godkännande nödvändigt. Och det är bara att erkänna, om nån tjomme kommer fram med ett formulär att fylla i där jag godkänner att mitt plyte kan användas i allt från ”X kommunen informerar om öppettider i sommar” till reklam för analklådesalva, skulle även integritetslöse jag börja fladdra med blicken. Så det är inte lätt alls, det där med genrebilder. En piercad och gaddad tjej blev dock så glad över att bli plåtad att jag fick lova att bilden kommer användas till nåt.  Så tack ska du ha, vad du än hette!

piercad halmstadtös

Efter BVC-besöket blev det en sväng om söder igen för att kolla läget med Ulfs tulpaner. Och i den nyanlända värmen hade ännu fler virussjuklingar lättat på förlåten, allt medan en fiskgjuse(?) seglade högt i det blå med en fet lax i klorna. Har jag nog aldrig sett förut faktiskt. Å andra sidan är inte ornitologi något av mina större intressen. Ha överseende med den sunkiga bildkvalitén; fågel/fisken är bara en liten flugskit på bilden egentligen och är rejält beskuren och uppdragen här. Hade tyvärr bara mitt 70-200 med mig i bilen den här gången.klicka gärna på den så blir den nog lite större i alla fall. En virusbild får ni också, idag med.

en gul och en lila

Fågel OCH fisk

På stan råkade jag på Nils-Olof, trädgårdsmästare och caretaker på den sagolikt häftiga Vargaslätten, en privat och mycket hemlig park/trädgård på sisådär 20 hektar, till vilken jag och reporter Mia Sahl blev inbjudna att skriva om för Aftonbladets räkning. läs knäcket här.

Imorron blir det nog utflykt dit, om vädret tillåter. Nils-Olof avslöjade att det lär vara nåt alldeles extra grant där ute just nu. Bildrapport följer, var så säker. Förmodligen får nagaokan följa med imorron, för lite slowmotionfoto med skynke över huvet.

Hörs sen då!

