Till mitt stundande indianjobb i staterna har jag efter moget övervägande kommit fram till att ett paraply med silverlining skulle passa bra som ljussättning. Fint, lagom hårt ljus och tar liten plats i packningen (eftersom det kostar 2000 spänn extra t/r att ta med sig två väskor på flyget blir det till att resa med bara det absolut nödvändigaste). På Photax hittade jag just ett sånt, till det humana priset av 198 kronor. Oron för att paraplyet skulle vara raddigt pga det låga priset kom på skam; det verkar vara fin kvalitet rakt igenom. Men när pinnen skulle stickas i hålet på mitt elinchrom quadra-huvud blev det stopp. För tjock pinne, eller för litet hål beroende på hur man vill se det. Ett samtal till aifo bekräftade misstanken: Elinchroms huvud följer inte någon slags standard, utan har en liiiiite klenare anslutning för paraplyer, upplyste säljaren avmätt. Jaha, och vad kostar motsvarande originalparaply då? 805 spänn. Plus moms. Tack för kaffet, liksom! Vad göra? Beställa original. Kommer inte på tal, om inte annat så av ren princip. På chans svängde jag ner till makalöst serviceinriktade Christian på Åled däck och fälg. – Inga problem, sa Chrille och gick iväg med photaxparaflaxet. Två minuter och en vända i slipmaskinen senare kom den käre bilmeckaren ut igen och voilá – pinnen passar i hålet! Och inte fick jag betala nåt för jobbet heller,  det tog ju så kort tid… Blir bestämt till att återkomma med tårta till Christian tror jag.

För övrigt anser jag att katolska präster bör hålla sin pinne kvar i byxan lite oftare, det verkar vara bättre för alla. Eller så borde kanske prästutbildningen innehålla något avsnitt med titeln ”Ruska tupp i teori och praktik – för ett liv i harmoni”

En slipning värd 600 spänn!

